24 ביולי 2018 ''פלי הנמר''

באו לבקר במאורת הנמר: סלביק גרויסמן ורונן הורוביץ, GVK

לפני ימים אחדים התארחו במאורת הנמר סלביק גרויסמן, מייסד ומנכ"ל GVK פתרונות קירור, ורונן הורביץ, סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה, לשיחה ערה על מודעות סביבתית, חינוך השוק לחשיבה ירוקה וחיסכון. GVK היא חברת הקירור התעשייתי היחידה בישראל שזכתה להכרה ממשלתית כחברת אסקו, המבצעת התייעלות אנרגטית.

"הניסיון שלנו מלמד שניתן לייעל כל מערכת קירור והקפאה ב-30% לפחות", סיפר גרויסמן. "מבחינתנו, לקוח מרוצה מרמת התפעול הבסיסית זה לא מספיק – הוא צריך להרוויח מהעבודה שלנו".

GVK נוסדה בשנת 2000 ומשרתת עשרות לקוחות בכל הארץ: מפעלי מזון בתחומים מגוונים, מאפיות, מסעדות, מרכזים לוגיסטיים גדולים ורשתות קמעוניות. החברה שמה לעצמה למטרה לבצע אופטימיזציות מתקדמות למערכות הקירור, כך שיתנו תפוקה גדולה יותר במחיר נמוך יותר, באמצעות בחירת הציוד הנכון, קביעת טמפרטורה אופטימלית, שיפור תיעול האוויר וצמצום זמן הפשרת הקרח למינימום.

גרויסמן והורביץ סיפרו לי שמאז 2015 חסכה GVK ללקוחותיה חשמל בהיקף של כ-60 מיליון קילו-ואט שעה, ובעשור האחרון הצטבר החיסכון ללקוחות בעשרות רבות של מיליוני שקלים. לדברי גרויסמן, "היעד שלנו הוא לחסוך מיליארד קילו-ואט שעה לשוק הישראלי".

הפרויקטים שהחברה מבצעת מתפרשים במקרים רבים על פני 10 עד 15 שנים, וכוללים תגמול על פי היקפי צריכת החשמל ועלויות התחזוקה. המודל הזה מחייב את GVK לעמוד ביעדי ההתייעלות האנרגטית ולהביא את המתקנים לרמה תפעולית מיטבית, שתאפשר להפחית משמעותית את עלויות התחזוקה. את הגישה הזאת סיכם גרויסמן במשפט פשוט: "אנחנו לא מתפרנסים מהצרות של הלקוחות שלנו אלא מהשקט התעשייתי שלהם". הוא הוסיף ש-"כל טכנאי החברה עוברים הכשרה מתמדת לעמידה בסטנדרטים ובשיטות המיוחדות שלה, ולשם כך פתחנו בתוך החברה בית ספר למקצועות הקירור".

לדבריו, "כל פרויקט מתחיל בזיהוי הצרכים הייחודיים ללקוחות, כך שהפתרונות מותאמים נקודתית ומאפשרים לנו להיות מדויקים ולעמוד בלוחות הזמנים המבוקשים. בשלב התחזוקה אנחנו משתמשים במערכת חכמה עם אמצעי שליטה ובקרה מרחוק, כדי לאתר מראש תקלות עוד לפני שהן מתרחשות".

Win-Win-Win

הורביץ ציין שעל פי המחקרים, בקרוב ל-90% מהמקרים, תכניות להקמת מערכות תשתית כוללות תחזיות שגויות, מה שמביא לעלויות גבוהות ב-45% בממוצע מהמתוכנן. "קבלנים בכל התחומים מודים לא פעם שעיקר הרווח שלהם מגיע מהתוספות לתכניות המקוריות, ולכן הם נוהגים במקרים רבים להנמיך את העלויות החזויות בהצעות שהם מגישים, רק כדי לזכות במכרזים", אמר.

"בפרויקטים של בניית מערכות קירור והקפאה, הלקוחות מחפשים להוזיל את העלויות הראשוניות, ומתעלמים מכך שההוצאה הגדולה ביותר היא על אנרגיה ותחזוקה לטווח הארוך. העובדה הזאת כה מובהקת, שאפילו אם הלקוח יקבל את מערכת הקירור וההקפאה חינם אין כסף, שיטת המכרז המקובלת עדיין לא תהיה כדאית לו. למרות זאת, כמעט בכל הפרויקטים שבהם נתקלנו בשני העשורים האחרונים, העלויות לטווח ארוך לא היו חלק מהמכרז. את התפיסה הזאת אנחנו מנסים לשנות, כדי לייעל את השוק. הכל מתחיל ונגמר במודעות", אמר.

בשלב הנוכחי, הוסיף הורביץ, המודעות לא מספיק גדולה. "לקוחות שיכולים לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה מהססים או חוששים לעשות את השינוי, על אף ש-GVK מוכנה להתחייב לתוצאות ואף לממן את התהליך. התייעלות אנרגטית כבר מזמן אינה רק סיסמה, והיא משמשת כמנוע צמיחה משמעותי במדינות החזקות ביותר בעולם. בישראל החל שינוי בשנים האחרונות, המתבטא ביעדי התייעלות שקבעה הממשלה ובמענקים שהיא נותנת לקידום התחום. התייעלות אנרגטית היא מצב של Win-Win-Win, שבו הלקוח מרוויח, החברה המבצעת מרוויחה ולא פחות חשוב – הסביבה וכולנו מרוויחים".

תגיות: , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *