2 באוגוסט 2016 פלי הנמר

בזק נכנסת לתחום הערים החכמות: השיקה פלטפורמה לניהול שלהן

סטלה הנדלר, מנכ
סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק. צילום: פלי הנמר

המערכת של החברה עוסקת בשלל היבטים בעיר החכמה: מהרמזורים והחנייה ועד לחיסכון בחשמל, שמירה על איכות הסביבה וממשק דיגיטלי של התושב מול העירייה

בזק השיקה היום (ג') את פלטפורמת העיר החכמה שלה, שמסייעת לניהול של מגוון השירותים העירוניים בכל יישוב.

בחברה טוענים כי הפלטפורמה החדשה תשפר את השירות לתושבים, תוך התייעלות וחיסכון במשאבים עירוניים, באמצעות הטכנולוגיה.

פתרון העיר החכמה של בזק מבוסס על מערכת לניהול חכם, המאגדת אליה מידע ממגוון רחב של התקנים המפוזרים ברחבי העיר. באמצעות המערכת ניתנים לרשות המקומית כלים לניתוח מידע ותיאום בין משאבים עירוניים בזמן אמת – דבר המקל על תהליך קבלת ההחלטות. בנוסף, מאפשרת המערכת ללמוד את כלל ההתרחשויות בעיר ולהיות מוכנים מראש לתרחישים אפשריים.

המודל שעל בסיסו בנוי הפתרון כולל שלושה מרכיבים מרכזיים: פריסת תשתית סיבים אופטית וטכנולוגיה אלחוטית, התקנת חיישנים באופן מודולרי ועל פי צרכי הרשות הספציפית, ומערכת ניהול ומידע מרכזית, שמבצעת אינטגרציה בין אלפי החיישנים הפזורים ברשות העירונית. כמו כן, היא מאפשרת להוסיף אפליקציית עיר חכמה שכל תושב יוכל להוריד לטלפון האישי שלו, באמצעותה יהיה באפשרותו לצפות בזמן אמת במקומות מרכזיים בעיר, לגלוש בה בחינם, לקבל הודעות מהעירייה ולשלוח הודעות למוקד העירוני.

מדובר בפלטפורמה פתוחה שמאפשרת הוספת שירותים חכמים מרגע הבשלתם, כך שבבזק מבטיחים שהשירות ילך ויתפתח עם הזמן.

כחלק מההיערכות לבניית המערכת ביצעה בזק מספר מחקרים מול הרשויות המקומיות. עולה מהנתונים ש-80% מהן מגלות התעניינות רבה בתחום העיר החכמה ו-20% כבר מיישמות מודלים ושירותים חלקיים בתחום.

במקביל ערכה החברה סקר צרכני, ממנו עולה של-93% מהנשאלים חשוב לקבל מידע בזמן אמת לגבי מקומות חנייה זמינים בעיר ושל-86% חשוב לדעת על עומסים במרחבים ציבוריים בעיר.

בבזק אומרים כי רשות מקומית שתהפוך לחכמה תשפר את יכולת האבטחה והבקרה, תייעל את השירותים העירוניים ותהנה מחיסכון כספי של עד עשרות מיליוני שקלים בשנה. בתוך כך, התושבים יקבלו, על פי החברה, שיפור בחוויית שירות, הפיכת הממשק שלהם מול הרשות לדיגיטלי ונגיש והגדלת סל השירותים שהעירייה נותנת להם.

בחברה מציינים כי מודל העיר החכמה שלה נבנה תוך שיתוף פעולה עם סטארט-אפים ישראליים שמציעים פתרונות חכמים. לדבריה, המהלך מציב אותה בשורה אחת עם חברות נוספות בעולם, ביניהן AT&T, בריטיש טלקום (BT), דויטשה טלקום (Deutsche Telekom), טלפוניקה (Telefonica) ו-וודאפון (Vodafone).

מה יש בפלטפורמה של בזק?

הפלטפורמה כוללת מגוון פתרונות, בהם: פורטל ניהול – סט מסכים משולב המשמש לניהול וצפייה על כלל הפעילויות המתרחשות בעיר; גלישה אלחוטית חופשית במתחמים ברחבי העיר, שמאפשרת גם לספק שירותים מבוססי מיקום, על בסיס הרשת האלחוטית; BCAM – מצלמות אבטחה, שמאפשרות דיווח בזמן אמת למוקד העירוני על מפגעים וצפייה באזורים ציבוריים באמצעות אפליקציה ייעודית; פתרון למציאת חנייה בעיר, לפי האזור שבו התושב נמצא; ופתרון לניהול איסוף אשפה חכם מרחובותיה, שעל פי בזק חוסך בעלויות פינוי באמצעות נתיבים חכמים לפינוי אשפה.

פתרון העיר החכמה של בזק

פתרון העיר החכמה של בזק

פתרונות נוספים כוללים מעבר לתאורת LED, שחוסכת בחשמל, וכיבוי והדלקה של הפנסים לפי תסריטים קבועים מראש, למשל הדלקת האור רק כאשר תושב עובר ברחוב; חיישנים שמנטרים רעש או זיהום אוויר, ומאפשרים פיקוח הדוק ונטרול מזיקים; בקרת רמזורים – חיישנים שמזהים התנהגות של רכבים בכבישים ובהתאם מייצרים תרחישים למערכת הרמזורים, לטובת קיצור או הארכת זמן הרמזור, כמו גם שליטה ובקרה של העירייה על כמות המכוניות שעברו בצומת והתראה לגבי רמזורים לא תקינים בעיר; ובקרת מים – זיהוי כשלים ודליפות בצנרת ויצרת התראה מתאימה.

עוד כוללת הפלטפורמה שירותי BI, שמאפשרים לנתח את כלל הנתונים שמגיעים ממגוון הרכיבים בשטח לתוך פורטל ויצירת תובנות או הפעלה חכמה של גורם רלוונטי בעירייה, או כוחות הביטחון. למשל, עלייה רגעית בזיהום האוויר בשילוב צילום של עשן באזור מייצרים הקפצת כוחות למקום. מערכת בקרת הרמזורים מאפשרת להם להגיע למקום באופן חופשי. כמו כן, במקרה שכזה שולחת המערכת הודעת SMS לתושבים ולעסקים הסמוכים.

"מנוע צמיחה חדש לבזק"

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, אמרה במסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל ההשקה כי "העולם סביבנו הופך להיות חכם יותר. אנחנו חיים בבתים חכמים, עושים שימוש באפליקציות מתקדמות, החינוך והרפואה הפכו למתקדמים והפכנו להיות צרכנים חכמים יותר. מהלך העיר החכמה שבזק הכריזה עליו. אם עד לאחרונה, הטריטוריה של בזק הייתה בעיקר בבית הלקוח, המהלכים האחרונים שעשינו מאפשרים לנו לפרוץ את הגבולות ולהמשיך להציע ללקוח שירותים חכמים גם מחוץ לבית ולעסק".

הנדלר הוסיפה ש-"כלכלת העיר החכמה עושה שימוש במידע וטכנולוגיות תקשורת בכדי לאפשר לעירייה לנהל נכון יותר את משאביה. בכך יתאפשר לה להפנות אותם להשקעות בחינוך, בריאות ושירותים סוציאליים, במקום לתחזוקה שוטפת. הפלטפורמה מאפשרת לרשויות המקומיות לחסוך במשאבים ועלויות ובמקביל לספק שירות טוב יותר ונגיש לתושבים".

גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק והחדשנות של בזק. צילום: פלי הנמר

גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק והחדשנות של בזק. צילום: פלי הנמר

גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק והחדשנות של בזק, ציין כי "המהפכה הדיגיטלית לא פסחה על אף תחום בחיינו. אנחנו, התושבים, מחוברים כל הזמן לרשת. בתי העסק כבר מזמן הבינו את זה והפכו לדיגיטליים ועכשיו, משהבשילו התנאים הטכנולוגיים, בזק יכולה לספק פתרון גם לרשויות המקומיות".

לדבריו, "המהלך מייצר לבזק מנוע צמיחה חדש. הפתרונות החדשים, מבוססי אינטרנט של הדברים ותשתית הסיבים האופטיים שלנו, מתממשקים למערכת נתונים ומספקים לתושב ולרשות העירונית כלים לניהול חיים חכמים".

תגיות: , , , ,

Comment (1)

  1. אלי שאול

    שלום
    אני מאוד מתעניין בטכנולוגית LORAWAN האם לדעתך בזק או חברה אחרת תשתמש בטכנולוגיה הנ"ל?
    מתי משרד התקשורת בארץ יאשר את הטכנולוגיה כך שנוכל להוסיף GateWay?

    האם תוכל לשתף את ציבור הקוראים בעתיד טכנולוגית LORA?

    תודה

    אלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *