23 ביוני 2016 פלי הנמר

העידן החדש של חברת החשמל

אירוע השקת שתי המערכות החדשות בתחנת הכוח ההיסטורית של חברת החשמל ברידינג העיד שפניה אל העתיד ● כולנו צרכנים של החברה ולכן, כולנו נרוויח מכך ● הנמר היה, ראה ומסביר

"יותר חשמל – פחות עמל", זו הייתה לאורך שנים סיסמת הפרסום של חברת החשמל. כיום אין צורך בפרסומת כזאת, כי כולנו משתמשים בחשמל כל הזמן, אבל היא חלק מההיסטוריה של אחת מחברות התשתית הגדולות בישראל. ההיסטוריה הזו ניבטת מכל פינה בתחנת הכוח ההיסטורית רידינג א' שלחוף תל אביב, שהוקמה לפני כ-80 שנה.

אלא שבתחנת הכוח הוותיקה הזו, ובחברת החשמל בכלל, יש לא רק היסטוריה, כי אם גם הרבה מאוד חדשנות. אווירה של חדשנות עוטפת את מי שמגיע לשם. הוא יכול לראות את המכשירים המשוכללים ולהיווכח שאנשי החברה לא רק נסמכים על העבר, אלא גם מביטים לעתיד.

הנמר בדרכים

הנמר בדרכים

דוגמה טובה לכך היא הטכנולוגיה החדישה ביותר לשליטה ובקרה שכלולה במערכת שריג מידע שחברת החשמל השיקה השבוע, בטקס חגיגי, ברידינג א'. יחד איתה השיקה החברה באותו המעמד מערכת נוספת עם טכנולוגיה חדישה לא פחות – האינטרנט של הדברים.

שיתוף פעולה בין חברה ותיקה לסטארט-אפ צעיר

היו באירוע, כמובן, כל המי ומי של חברת החשמל – מהיו"ר, האלוף (מיל') יפתח רון טל, ועד לעופר בלוך, המנכ"ל, יוסי שנק, סמנכ"ל חטיבת התקשוב, ורבים וטובים אחרים. כמו כן, היו שם בכירי הסטארט-אפ mPrest, שחברת החשמל השקיעה בו לא מעט ושיחד איתו פיתחו שתי החברות את המערכות הללו – שיתוף פעולה שהרבה חברות, גם הוותיקות וגם הצעירות, יכולות ללמוד ממנו. בראש החברה עומד המנכ"ל, נתן ברק.

מערכת שריג מידע מהווה יישום זמן אמת תעשייתי של טכנולוגיות צבאיות – העולם ממנו הגיע היו"ר, שהיה ראש אמ"ן, להזכירנו. המערכת הותנעה כפרויקט מחקרי יישומי במסגרת ק.ר.ט – חממה לקידום רעיונות טכנולוגיים של חברת החשמל – וכאמור, פותחה בשיתוף mPrest, שהפיתוח הנודע ביותר שלה, יחד עם חברות אחרות, הוא כיפת ברזל.

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל

בחברת החשמל סיפרו ששריג מידע משקפת את התפיסה המבצעית כפי שאופיינה על ידי אנשי יחידת הביטחון של החברה עם חטיבת התקשוב בהובלת יוסי שנק. היא מאפשרת שליטה מרכזית ומבוזרת על מגוון המערכות ואמצעי האבטחה באתרי חברת החשמל הפרוסים ברחבי הארץ, כגון טלוויזיה במעגל סגור שכוללת אלפי מצלמות, בקרות כניסה למתחמים רגישים, גדרות אלקטרוניות ואזעקות. יש לה, כך התברר באירוע, יכולות ביצוע ותוצאות מרשימות, המשדרגות באופן משמעותי את מערך האבטחה הפיזית בחברת החשמל על ידי כלים מתקדמים לקבלת החלטות.

שריג מידע פותחה באופן מודולרי, המאפשר את התאמתה כפלטפורמת שליטה ובקרה לתחומים נוספים, מעבר ליישם בתחום הביטחון. ואמנם, אנשי חברת החשמל ו-mPrest ביצעו הרחבה של היכולות שלה והתניעו על ידי כך פרויקט פיתוח נוסף, הפעם של יחידת הקשר והאלקטרוניקה של החברה. מדובר במערכת אינטרנט של הדברים לעולם התעשייה, שכוללת כלי עוצמתי לשליטה ובקרה עם יכולות אנליטיות לכמות גדולה של בקרי קצה קטנים, המפוזרים בשטח.

יוסי שנק, סמנכ"ל חטיבת התקשוב של חברת החשמל

יוסי שנק, סמנכ"ל חטיבת התקשוב של חברת החשמל

המערכת הזו, אומרים בחברה, מיועדת לתת פתרונות מגוונים – משרשרת החשמל ועד לפתרונות לוגיסטיים – והיא צפויה להוביל לשיפור משמעותי בשליטה ובבקרה על המערך הלוגיסטי-תפעולי של חברת החשמל.

במסגרת השלב הראשון של הטמעת המערכת תונח תשתית לשילובה במערך הביטחון ובמערך ניטור מערך הדיזל גנרטורים בחברה. תשתית טכנולוגית זו תאפשר בעתיד הלא רחוק את הטמעת הטכנולוגיה המתקדמת הזו בתחומים רבים ומגוונים בסל המוצרים בהם חברת החשמל עושה שימוש.

אלוף (מיל') יפתח רון טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל

אלוף (מיל') יפתח רון טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל

שתי המערכות החדשניות שהושקו השבוע מצטרפות ליכולות טכנולוגיות רבות שקיימות בחברת החשמל כבר זמן רב, בהן יישומי אינטרנט של הדברים. אחת מהם היא מערכת ניטור מערך דיזל גנרטורים (דג"ן) – מערכת תפעולית המנטרת כ-300 דיזל גנרטורים וכוללת הצגת מיקום גיאוגרפי, כמות סולר ותקלות. פרויקט נוסף הוא פיילוט בתחום ה-Smart Grid, לניתוק או לחיבור של צרכני מתח נמוך מרחוק. היא אף מציגה סטטוס עדכני של חיבור ומיקום הלקוח. מערכת שלישית, אף היא פיילוט בתחום ה-Smart Grid, מיועדת לגילוי תקלות במתח נמוך ובמתח גבוה, כולל דיווח אוטומטי למוקד 103, מוקדי ההשגחה ופיקוח הקווים.

כל המערכות והפיתוחים האלה מעידים שפניהם של ראשי חברת החשמל הלאה, אל העתיד. זה דבר חשוב עבור מונופול בשוק שהולך ונפתח, ואין ספק שהמערכות הללו יובילו את החברה בבטחה (ובאבטחה) לעידן החדש, לטובת הלקוח – שזה, בעצם, כולנו.

תגיות: , , , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *