26 באפריל 2017 ''פלי הנמר''

מצוינות, ציונות והיי-טק ישראלי: קרן אייסף לחינוך מציינת 40 שנות פעילות

גלית כספי-כהן, סמנכ
גלית כספי-כהן, סמנכ"לית קרן אייסף לחינוך. צילום: יח"צ

"אייסף מוצאת יהלומים לא מלוטשים שנדרש רק מעט כדי ללטש אותם - כי לפעמים כל מה שאתה צריך זה מישהו שיראה לך שאתה יכול", כך אמרה גלית כספי-כהן, סמנכ"לית הקרן, בראיון לאנשים ומחשבים

"קרן אייסף לחינוך מציינת בימים אלה 40 שנות פעילות. זו קרן בינלאומית לחינוך שהוקמה על ידי אדמונד ספרא ז"ל, רעייתו לילי ונינה ווינר שהיא היום נשיאת הקרן. מטרתה לקדם צעירים מבטיחים מהפריפריה – הגיאוגרפית, הכלכלית והחברתית – באקדמיה, ולצמצם פערים בחינוך בישראל", כך אמרה בראיון לאנשים ומחשבים גלית כספי-כהן, סמנכ"לית הקרן.

"אייסף מוצאת יהלומים לא מלוטשים שנדרש רק מעט כדי ללטש אותם", אמרה. "בביטוי הזה משתמשת נינה ווינר, ממקימות קרן אייסף, כדרך לבטא את העשייה שלנו – איתור של מצוינות במקומות חבויים והפיכתה לבולטת ונוצצת".

"אייסף היא הגוף היחיד בארץ שמקדם צעירים עד לפוסט דוקטורט, דרך הענקת אלפי מלגות במיליוני שקלים בשנה ויצירת שכבת מנהיגות חברתית ממנה צמחו אנשים כמו פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, ח"כ פרופ' יוסי יונה, ח"כ מירב בן-ארי, פרופ' יפעת ביטון, רופאים בכירים, ראשי ערים, שופטים, מהנדסים, אנשי רוח, מנהלים בכירים ועוד. באייסף מאמינים שלפעמים כל מה שאתה צריך זה מישהו שיראה לך שאתה יכול".

האם יש לכם נגיעה גם לעולם הטכנולוגיה ולשוק ההיי-טק?
"בוודאי. ההשקעה במדע היא אחד מעמודי התווך של החזון שלנו. אנשים איכותיים שיגיעו להישגים מרשימים בתחומי הטכנולוגיה, הם דבר נחוץ מאד בישראל, על מנת לשמר ולדחוף קדימה את יכולותיה כ'אומת הסטארט-אפ'".

"החיפוש העקבי אחרי כוח אדם איכותי מביא גם אותנו להשקיע המון בטכנולוגיה ובמדעים. לצעירים רבים שגדלים במקומות מוחלשים אין בדרך כלל את הפריבילגיה להפיק תועלת מרשת קשרים מסועפת של הורים מקושרים, לקבל עזרה אינטנסיבית בשיעורי הבית או אפילו לדעת כיצד לכתוב נכון קורות חיים או לאן לגשת כדי לקבל סיוע בלימודים".

"אייסף פועלת כדי לייצר רשת אלטרנטיבית שמכוונת ותומכת בהם".

כספי-כהן מסבירה כי "לצעירים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית קיימים מעט מודלים לחיקוי, הם לא תמיד מכירים את האופציות הגלומות בחיים ותקרת הזכוכית מצמצמת את היכולת שלהם אפילו לחלום".

"הסיכוי שנער שגדל במקום מוחלש יחלום להפוך בבגרותו למנכ"ל חברת היי-טק, הוא נמוך. תפקידנו הוא לשנות את זה. תפקידנו למנוע מחסמים חברתיים וכלכליים להוות מכשול בדרך להצלחה, לזהות את הכישרון והיכולת, להעניק, ללוות, לטפח ולהראות את הדרך".

"הסטודנטים שלנו משולבים בפקולטות הנחשקות ביותר של הטכניון, מכללת סמי שמעון, אורט בראודה והפקולטות להנדסה ומדעים במוסדות האקדמיים הנחשבים בארץ. ומשם גם לראש האקדמיה – פרופ' יהודה חדד, נשיא מכללת סמי שמעון בנגב ופרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה, שניהם בוגרים של קרן אייסף".

מהם האתגרים והחזון שלכם להמשך?
"היום, שליש מהסטודנטים שלנו לומדים מדעים מדויקים – תחומים שהם לא בהכרח נותבו אליהם מלכתחילה. ההשקעה שלנו היא בחברה הישראלית ובעתיד שלה. ההיי-טק הישראלי מקבל כאן הזדמנות לקבל כוח אדם איכותי וברמה גבוהה".

"צעירים מצוינים שמגיעים ממקומות בהם לא בהכרח הייתה השקעה בחינוך, זוכים באייסף לכלים שהם הרבה מעבר למלגת לימודים. צעיר שמגיע ממקום שאיננו חזק, מתמודד עם המון אתגרים, כמו למשל ההכרח לתמוך כלכלית במשפחה שלו, לצד ההכרח להשקיע בלימודים תובעניים. אחוזי הנשירה מהאקדמיה (25%-20%) מעידים על כך. באייסף, עם זאת, מדברים על אחוזי נשירה של 3% בלבד".

"אנחנו תומכים בסטודנטים שלנו, מלווים אותם כלכלית לאורך כל שנות לימודיהם, מלווים אותם בתכניות חברתיות, משלבים אותם בתכניות מנהיגות, מעניקים להם ליווי אישי פרטני ומטפחים אותם עד לפסגה.

לדוגמה, אמרה כספי-כהן, "מקרה שקרה לאחרונה: התברר לנו כי יש קבוצה של 10 סטודנטים מהטכניון שאין להם מחשב. גייסנו תרומה וסיפקנו לכל אחד מהם מחשב חדש ואיכותי שמתאים לתוכנות ההנדסה, כלי חיוני בתהליך הלימודים התובעני שלהם. אנחנו מזהים מורכבויות ומסייעים בכל מקום שאפשר".

"מלגת הלימודים היא ממש לא הכל וכשסטודנט מתחיל את לימודיו, לפניו אתגרים רבים ופוטנציאל לנקודות משבר רבות. לשם אנחנו נכנסים על בסיס יומי ואינטנסיבי, והתוצאות מדברות בעד עצמם. 11 אלף בוגרים שלנו הפכו ברבות השנים לשכבת מנהיגות ישראלית שהצמיחה מתוכה את בכירי הרופאים, המדענים, אישי הציבור, אנשי הרוח".

"אנחנו רואים את העתיד של מדינת ישראל בחינוך למצוינות ובהגעה אליה, ומבחינתנו – זו היא ציונות".

הקרן מקיימת אירוע התרמה גדול ב-23 במאי באמפי שוני, עם הופעה של שלומי שבת ויובל דיין.

כרטיסים ניתן לרכוש כאן.

תגיות: , , , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *