10 באפריל 2019 פלי הנמר

באו לבקר במאורת הנמר: בכירים ברשות הטבע והגנים

כחובב נמרים מושבע וטבע בכלל, הביקור שזכיתי לו באחרונה היה מרגש במיוחד, כאשר פגשתי את מנהל אגף מערכות המידע החדש של רשות הטבע והגנים, אורן בן חורין, שלומית שביט, הדוברת, ויניב כהן, אחראי קשרי עיתונות ברשות.

בן חורין משלים בימים אלה כמעט שנה בתפקיד, אליו הגיע לאחר שהיה, בין היתר, מנהל הטכנולוגיות של המשרד לביטחון פנים. הוא סיפר לי שהמחשוב נחשב לאחד הנושאים האסטרטגיים כיום ברשות הטבע והגנים. זאת, במטרה לייעל ולהעצים את יכולות הרשות, שהינה גוף ממלכתי, בקידום עשייתה בשמירה על ערכי הטבע והמורשת, הגנה על חיות הבר וקליטת המוני מטיילים ישראליים ותיירים במאות שמורות טבע וגנים לאומיים שהיא מנהלת.

שביט סיפרה לי שב-2018 נרשם שיא של כל הזמנים, כאשר יותר מ-11 מיליון מטיילים ביקרו בשמורות הטבע והגנים שבתשלום, בנוסף למיליוני מטיילים באלה מהם שמצויים בשטחים פתוחים. היעד הוא להמשיך במגמת הגידול ב-2019 ובשנים שלאחריה. כהן הדגיש שנתון זה הופך את הרשות לאחד מגופי התיירות המשמעותיים בישראל.

לאור כך, בן חורין מוביל, יחד עם צוותי האגף שלו, לא מעט פרויקטי מחשוב ודיגיטל ברשות, שהמרכזיים שבהם אלה פרויקט אי קומרס, שיאפשר למבקרים להיכנס באמצעות כרטיסים אלקטרוניים שיציגו בסמארטפונים שלהם, הפעלת מסופוני קופות באמצעות טאבלטים, הטמעת ערוצי מכירה ישירים דרך אתר האינטרנט, ושדרוג אפליקציית דיווחים ותצפיות של הפקחים בשטח למערכת ניהול מרכזית אחת. מערכת זו, המבוססת על קוד פתוח, מאפשרת לתעד את פעולות שמירת הטבע והמורשת המתבצעות באופן שוטף על ידי אנשי הרשות ולבצע על סמך דיווחים אלה פעולות מחקר וניטור. בני שיחי אמרו לי שבכך היא מייעלת באופן משמעותי את עבודת הרשות השוטפת.

ברמת התשתיתית, בן חורין מוביל הקמת אתר גיבוי לרשות הטבע והגנים יחד עם מעבר מתשתיות Hyper V ל-VMware, וכן הקמת תשתית Wi-Fi, יחד עם בזק, במספר אתרים שלה.

אגף דיגיטל חדש

שביט ציינה שבאחרונה הקימה הרשות, תחת יחידת הדוברות שלה, אגף דיגיטל, שמטרתו לרכז ולנהל באופן מקצועי את כל הנכסים והערוצים הדיגיטליים שלה, ביניהם דף פייסבוק עם יותר מ-100 אלף עוקבים, עמוד אינסטגרם ואתרי אינטרנט. בין היתר, היא השיקה אתרים חדשים בשלוש שפות – עברית, אנגלית וערבית. אתרים אלה כוללים פירוט נרחב על מאות השמורות והגנים הלאומיים שהרשות מנהלת, כמו גם על פעילויות מיוחדות לקהל המטיילים ומידע נוסף אודות פעילותה המגוונת.

פרויקט רשתי מעניין נוסף שמבצעת הרשות בימים אלה, ציין כהן, הוא הקמת ארכיון דיגיטלי, שיארכב את מגוון התמונות והסרטונים שיש לרשות. המבקרים באתר הארכיון יוכלו להעשיר את הידע שלהם בתחומי שמירת הטבע, חיות הבר, הצומח, והשמורות והגנים הלאומיים הפרוסים ברחבי המדינה. הוא אמר כי "ארכיון זה לא מבייש אפילו את נשיונל ג'יאוגרפיק – בזכות הטבע היפה והמיוחד של ישראל".

לסיכום הפגישה המרתקת אני יכול לומר שהנמרים אמנם נכחדו מהטבע של ארץ ישראל, אבל ברשות הטבע והגנים יש אנשים נמ"רים – נמרצים, מתמידים ורעיונרים.

תגיות: , , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *