ספר חדש: "הדובר הממשלתי בעידן הדיגיטלי"

הספר, אשר הוציאה לשכת העיתונות הממשלתית בעריכתו של מנהלה, ניצן חן, מיועד לכל הדוברים של משרדי ממשלה, מנהלים ועורכי תוכן במשרדים שבשירות המדינה, ולמעשה לכל מי שעוסק בתחום התקשורת

לשכת העיתונות הממשלתית הוציאה לאור ספר הדרכה עדכני ומקורי  בשם "הדובר הממשלתי בעידן הדיגיטלי". הספר מיועד לכל הדוברים של משרדי ממשלה, מנהלים ועורכי תוכן במשרדים שבשירות המדינה, ולמעשה כל מי שעוסק בתחום התקשורת.

את הספר ערך ניצן חן, המכהן מאז שנת 2012 כמנהל לשכת העיתונות הממשלתית. בעבר שימש ככתב, עורך ומנהל החדשות של הערוץ הראשון וכיו"ר מועצת הכבלים והלוויין.

"עידן ה-Web 2.0 הביא  עימו שינויים מרחיקי לכת בכל היבט של חיינו", כותב חן בהקדמה לספר. "השינויים האלו מציבים בפני הדובר הממשלתי אתגרים חדשים וגם הזדמנויות, אם יידע לנצלן".

 ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית. צילום: פלי הנמר

ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית. צילום: פלי הנמר

בהמשך ההקדמה מציע חן לדוברים דימוי מקורי: "תחשבו על עצמכם כחפיץ (גאדג'ט) משוכלל, המחבר את הארגון שלכם לכל אמצעי התקשורת ולעיתים גם ישירות לציבור, ומעביר מידע הלוך ושוב במהירות שיא".

הספר, בן 62 עמודים, מכיל שמונה  פרקים הכתובים בצורה קלילה וזורמת, התואמת את רוח התקופה אליה מכוון הספר. בין הפרקים, יש פרק המגדיר את הקוד האתי של הדובר, "כאשר שם המשחק הוא שקיפות ושיתוף פעולה מלא עם הציבור בכל הערוצים האפשריים".

"חלפו הימים שבהם דובר יכול היה להסתיר מידע. כיום כל בלוגר או מנהל קבוצה בפייסבוק (Facebook) יכול לטרטר דובר יממה שלמה ולקבוע לו סדרי עדיפויות", נאמר בספר.

נורית דאבוש, מרצה ומנטורית לאסטרטגיה תקשורתית. צילום: פלי הנמר

נורית דאבוש, מרצה ומנטורית לאסטרטגיה תקשורתית. צילום: פלי הנמר

בספר יש גם טיפים מעשיים להתמודדות עם מצבים שונים ואפילו מדריך איך לייצר ספין או לנטרלו. בחלק האחר של הספר, יש התייחסות נרחבת לאמצעי המדיה החדשים: פייסבוק, יוטיוב (YouTube), טוויטר (Twitter), אינסטגרם (Instagram) ועוד, כולל  הנחיות בסיסיות איך לנהוג בהם ואיך להפעילם לטובת הארגון.

בסוף הספר יש כמה ציטוטים מעיתונאים ודוברים ותיקים תחת הכותרת "דברים שגוגל (Google) לא ידע". ברובם חוזר המוטיב – "דבר אמת, עדיף לשתוק מאשר לשקר". עצה זו נכונה מן הסתם לכל מי שעוסק ביחסי ציבור ובכלל בתקשורת עם אנשים.

קרן מרציאנו, פרשנית  כלכלה וכתבת חדשות ערוץ 2. צילום: פלי הנמר

קרן מרציאנו, פרשנית כלכלה וכתבת חדשות ערוץ 2. צילום: פלי הנמר

הספר הושק באירוע שערכה לשכת העיתונות הממשלתית בירושלים לדוברים ואנשי תקשורת בממשלה בנושא "חדשנות, אקטיביזם בעולם הדוברות". באירוע השתתפו מלבד חן, נורית דאבוש, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלווין וכיום מרצה ומנטורית לאסטרטגיה תקשורתית, קרן מרציאנו, פרשנית  כלכלה וכתבת חדשות ערוץ 2, ועוד.

באה לבקר במאורת הנמר: לימור רזניק, טלדור

באה לבקר במאורת הנמר: לימור רזניק, מנהלת השיווק החדשה של טלדור

השבוע באה לבקר במאורת הנמר לימור רזניק, מנהלת השיווק החדשה של טלדור.

רזניק בת ה-36 מתגוררת בראשון לציון. היא סיפרה לי שהיא התחילה את הקריירה שלה בתור מעצבת גרפית בישראכרט. "במהרה התקדמתי לניהול הסטודיו המעצב וכשראו כל הצדדים כי טוב, קידמו אותי שוב והשתלבתי בעולם ההפקות, האירועים והכנסים", ציינה.

לדברי רזניק, "החלטתי לעזוב את ישראכרט כי סקרן אותי להיכנס לעולם משרדי הפרסום. כך, התקבלתי למשרד הפרסום דחף, שם עבדתי עם לקוחות כמו קוקה קולה (Coca Cola), גלובוס גרופ, U Bank ומיטב דש".

"כאשר קיבלתי הצעה ממשרד האסטרטגיה השיווקית Respect, החלטתי לקבל אותה, כי עניין אותי לעבוד לא רק על קמפיינים, אלא גם ללוות חברות במשך שנים במתן ייעוץ שיווקי-פרסומי מעמיק ומקיף יותר. ב-Respectt עבדתי עם לקוחות כמו שטראוס והמותג העולמי שלה, Sabra, שטראוס מים, מגה, רכבת ישראל, אורקל (Oracle), טמבור, V-Sonic ו-NICE", אמרה.

"משם חזרתי לצד הלקוח והשתלבתי בבזק און ליין, כמנהלת תקשורת שיווקית. עסקתי, בין היתר, בכתיבה וביישום של אסטרטגיה שיווקית שנתית, ניהול תקציב, יחסי ציבור, כנסים ואירועים, שיווק דיגיטלי, כתיבה, עיצוב והפקה של חומרים שיווקיים ופרזנטציות מול לקוחות", הוסיפה.

רזניק ציינה ש-"כיום אני שמחה להשתלב בחברת ההיי-טק הגדולה והמבוססת טלדור, כמנהלת השיווק. התחלתי את עבודתי לפני כשבוע וחצי ובתוכנית העבודה שלי רבות ונצורות. אני מתכוונת להדגיש את החוזקות של טלדור, כחברה ותיקה וגדולה בענף, ויחד עם זאת כחדשנית וצעירה. ביכולותה להרים פרויקטי ענק חוצי חברה, מסובכים ומורכבים, ויחד עם זאת לרכוש חברת סטארט-אפ עם פתרונות מהמתקדמים בשוק. עם פתרונות מקצה לקצה, אנחנו One stop shop עבור הלקוחות שלנו".

"להפוך משבר לפרויקט מעורר השראה"

יואש טרוקמן, אשר הקים קרן על שמו של אביו, שלמה טירן, מספר לאנשים ומחשבים על הפעילות ותרומתו לפרויקט החלל הישראלי, וכיצד תכנית בה ילדים שולחים ניסויים לחלל, תואמת בדיוק את מורשתו של אביו

השבוע, התקיימה תחרות הניסויים "רמון ספייסלאב" (Spacelab Ramon) של קרן רמון במסגרתה התחרו תלמידות ותלמידים מרחבי הארץ על האפשרות לבצע ניסוי ישראלי בתחנת החלל הבינלאומית של נאס"א (NASA).

התחרות נערכה באוניברסיטת בר אילן בנוכחות 700 תלמידות ותלמידי רשת אורט מכל הארץ. הגמר התקיים לזכר שלמה טירן בשיתוף פעולה בין הקרן על שם שלמה טירן הפועלת לעידוד יזמות ויצירתיות של הדור הבא, וקרן רמון לזכרם של אילן ואסף רמון המלווה את התלמידות והתלמידים הלוקחים חלק בתכנית.

הניסויים הוצגו לשיפוט בפני אסטרונאוטים של נאס"א ובפני נציגים של סוכנויות חלל מובילות בעולם. מתוך 10 הצעות לניסויים נבחרו חמישה בלבד, בעלי פוטנציאל להיות ניסויים פורצי-דרך שיסייעו באופן רוחבי לתחנת החלל בפרט ולחקר החלל בכלל.

חמשת הניסויים הזוכים הם ניסוי של אורט אלון בנצרת עלית, במסגרתו יבצעו בחלל ניסוי להפקת כמות גדולה של ויטמינים מהתרבות שמרים על מצע שתן. ההשערה היא שאם הוויטמינים יישמרו בשמרים יתאפשר לספק לאסטרונאוטים מקור בלתי פוסק של ויטמינים בסביבת חלל דלה במשאבים.

נפגשנו עם יואש טרוקמן אשר הקים את הקרן ע"ש שלמה טירן, אביו, על הפעילות ותרומתו לפרוייקט החלל הישראלי.

מהי קרן שלמה טירן?
"אבי, שלמה טירן, היה מחלוצי תחום המחשוב בישראל ומייסד אלעד מערכות. אבא נפטר בתחילת 2015 והיה ברור לנו כמשפחה, שבנוסף להמשך קיום הפעילות העסקית, נשאף להמשיך את דרכו כאדם של נתינה, וכך קמה הקרן על שם שלמה טירן".

מה הקרן עושה?
"הקרן מעודדת חדשנות, יצירתיות ומצוינות ומסייעת לעמותות וארגונים תוך מתן דגש על תחומי החינוך, רפואה, טכנולוגיה,מחשוב, נוער בסיכון ועוד".

מאיפה החיבור לקרן רמון ושבוע החלל?
"האבל על מותו של אבא, שהייתי קשור אליו מאוד, היה קשה מנשוא. בדקתי בגוגל (Google) כיצד ניתן להתמודד עם הכאב. התוצאה הראשונה בחיפוש הייתה, מי אם לא, רונה רמון. צפיתי ברונה מדליקה משואה ביום העצמאות ונושאת דברים – נדהמתי מהיכולת המופלאה שלה להתרומם ולנסוק מעל הכאב ולהפוך משבר לפרויקט אשר מעורר השראה באלפי ילדים. כך נפל הפור – תכנית בה ילדים שולחים ניסויים לחלל, תואמת בדיוק את מורשתו של אבא".

מה לניסויים לחלל ולמורשת של אחד ממייסדי תעשיית ההיי-טק?
"הניסויים שיישלחו לחלל הם התוצר הסופי של דרך ארוכה אותה עושים התלמידים, וכוללת פיתוח יצירתיות, יוזמה, חיפוש פתרונות לבעיות והתמודדות עם האתגרים שעולים בדרך, תוך כדי עבודת צוות וחשיבה מחוץ לקופסה. אלו גם הערכים המרכזיים שסייעו לאבא להפוך את אלעד מערכות לחברה מובילה אשר מספקת פרנסה ל-1,000 משפחות כיום".

כיצד לדעתכם פעילות זו משפיעה על התלמידים?
"אבא לא למד מדע בתיכון ולא חלם על שליחת ניסויים לחלל. הוא למד להיות מסגר מכני בבית ספר מקצועי. את הבגרות הוא השלים בגיל 24. סיפור חייו עשוי להיות דוגמה אישית לבני הנוער, ושם דגש על כמה חשוב לפתח מיומנויות, להתמיד בעקשנות, להתמודד עם משברים ולהיות חדור מטרה בדרך להגשמת היעדים והחזון".

סיסקו ציינה 20 שנים של חדשנות בישראל

באירוע בגני התערוכה, בנוכחות המנכ"ל העולמי, צ'אק רובינס, חגגה החברה 20 שנים של חדשנות, פיתוחים ופעילות חברתית ברחבי המדינה

יש בארץ הרבה חברות שמציעות חדשנות – חלקן מקומיות וחלקן רב לאומיות. כולן ביחד מרכיבות את הפסיפס שבזכותו יצא שמעה של ישראל כמדינת חדשנות לרחוק.

אחת הבולטות מבין החברות הללו היא סיסקו (Cisco). כבר 20 שנים שהחברה הענקית מייצרת חדשנות בסניפיה בישראל, ובמהלך שני העשורים שהיא כאן קנתה סיסקו 12 חברות מקומיות, בסכום כולל של יותר משבעה מיליארד שקלים. רק ביוני האחרון היא הודיעה על רכישת CloudLock תמורת כ-300 מיליון דולר.

תחילה פתחה החברה מטה בנתניה. כעבור שנתיים היא כבר העסיקה בארץ יותר מ-100 עובדים וכיום מגיע מספרם לכ-1,500. הם מועסקים בארבעה מרכזים שונים: בנתניה, בירושלים, בקיסריה ובתל אביב.

הנמר בדרכים

הנמר בדרכים

החברה ציינה מלאות 20 שנים לפעילותה בישראל באירוע חגיגי שקיימה אתמול (ג') בגני התערוכה בתל אביב, במעמד צ'אק רובינס, מנכ"ל סיסקו, שעושה בימים אלה בארץ, ואורן שגיא, המנכ"ל שלה בישראל.

באירוע לקחו חלק עובדי החברה, לקוחותיה ושותפיה. במהלכו הוצגה תערוכה שדרכה עברו הנכנסים לאירוע, שמציגה את הסיפור של סיסקו ישראל ברבות השנים, כמו גם את הפיתוחים והחידושים שפיתחו עובדיה בארץ – עשרות פיתוחים שהניבו לה מאות פטנטים.

לצד הפעילות העסקית, צוינה באירוע הפעילות החברתית שסיסקו מקיימת בישראל, דוגמת שילוב נוער, חרדים וערבים בשוק ההיי-טק הישראלי. בכך היא עוזרת להקטנת מצוקת כוח האדם בענף ולהכשרת הדור הבא של ההיי-טקיסטים והסטארט-אפיסטים שלנו.

מנהלים ועובדים מסיסקו ישראל יחד עם המנכ"ל העולמי, צ'אק רובינס. צילום: ארתור פורר

מנהלים ועובדים מסיסקו ישראל יחד עם המנכ"ל העולמי, צ'אק רובינס. צילום: ארתור פורר

בין פעילויותיה החברתיות של סיסקו בישראל נמנות יוזמת הקמת תוכנית הכשרת היי-טק לבני נוער בשם נטע@, שבה עברו לאורך השנים אלפי משתתפים. בנוסף, היא יזמה את תוכנית קמא טק – קואליציה של עשרות חברות היי-טק, שהובילה לשילוב של אלפי עובדים חרדים בתעשייה. יוזמה נוספת מבית החברה היא תוכנית מענטק – קואליציה של 60 חברות, שמטרתה לעודד העסקה של ערבים ישראליים בענף ההיי-טק.

אנשי סיסקו. מימין: צ'אק רובינס, המנכ"ל העולמי; זיקה אבזוק, מנהלת פיתוח עסקי וקשרי ממשל בישראל; אורן שגיא, המנכ"ל הישראלי; ד"ר יעל וילה, סגנית נשיא; ושני גינת, מנהלת משאבי האנוש בישראל. צילום: ארתור פורר

אנשי סיסקו. מימין: צ'אק רובינס, המנכ"ל העולמי; זיקה אבזוק, מנהלת פיתוח עסקי וקשרי ממשל בישראל; אורן שגיא, המנכ"ל הישראלי; ד"ר יעל וילה, סגנית נשיא; ושני גינת, מנהלת משאבי האנוש בישראל. צילום: ארתור פורר

"ההתפתחות המטאורית של סיסקו בישראל – לא מפתיעה"

במרכז האירוע קיים שגיא ראיון אחד על אחד עם רובינס, שאמר במהלכו כי "אי הוודאות היא הנורמליות החדשה. אנחנו חיים בעידן שבו ההזדמנויות נמצאות בכל מקום ולצידן חוסר הוודאות. זהו עולם משתנה, דינמי, ואנחנו צריכים להיות חדשניים מאוד בשביל להישאר רלוונטיים". עוד הוא ציין ש-"אין כיום תחום שלא מושפע מתהליך הדיגיטציה. ניתן לראות את היישומים היעילים של תהליך זה במגוון תחומים, דוגמת אנרגיה, תחבורה, בריאות ועוד".

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל (משמאל), מראיין על הבמה את צ'אק רובינס, מנכ"ל החברה העולמית. צילום: ארתור פורר

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל (משמאל), מראיין על הבמה את צ'אק רובינס, מנכ"ל החברה העולמית. צילום: ארתור פורר

לדברי רובינס, "מרגש לראות את ההתפתחות המטאורית של סיסקו בישראל. זה לא מפתיע נוכח תדמיתה של ישראל כאומת סטארט-אפ וכעת, בביקורי הראשון כאן, אני עד ליצירתיות, ליוזמות ולאווירה המדהימה, שמאפשרת לדברים לצמוח הרבה יותר מהר. אני מודה לכל המעורבים בפעילות סיסקו לאורך השנים ובעיקר לעובדי החברה, שמהווים חלק אינטגרלי ממשפחת סיסקו העולמית".

סיסקו ישראל - שני עשורים של חדשנות. צילום: ארתור פורר

סיסקו ישראל – שני עשורים של חדשנות. צילום: ארתור פורר

שגיא ציין ש-"אנחנו שמחים וגאים לארח בישראל את מנכ"ל סיסקו העולמית ולחגוג איתו 20 שנות פעילות מוצלחות בארץ. סיסקו מבצעת בארץ ובעולם את המהפכה הדיגיטלית ואנחנו רואים את עצמנו כשותפים אסטרטגיים לארגונים, מדינות וערים, במעבר לאימוץ התהליך הדיגיטלי במלואו. יחד עם שותפינו ולקוחותינו נמשיך לקדם חדשנות, יצירתיות וקדמה, עם העובדים המסורים והמוחות המבריקים פה בארץ, שאחראים להרבה מהפיתוחים של סיסקו לאורך השנים".

המיצג המרהיב בתערוכה. צילום: ארתור פורר

המיצג המרהיב בתערוכה. צילום: ארתור פורר

בשנים האחרונות, מובילה סיסקו ישראל את תהליך הדיגיטציה בקרב מגוון רחב של משרדי ממשלה וחברות מובילות במשק. ביוני האחרון הכריזה החברה, בשיתוף המשרד לשוויון חברתי, על האצת הדיגיטציה בישראל – פרויקט שהחל בהאצת הדיגיטציה בנגב ויתפרס לאזורים נוספים. הסכם דומה נחתם שלשום (ב') עם עיריית ירושלים, להפיכתה לעיר חכמה.

"אובדן נתונים עשוי לגרום לנזקים כספיים ותדמיתיים חמורים לחברה"

"האחסון הוא לב המערכת של כל ארגון והוא מקבל תשומת לב רבה, אך עקב ריבוי המידע ודרישת הביצועים מצד האפליקציות הארגוניות, החברות ניצבות בפני אתגרים לא פשוטים", כך לדברי דיוויד אזולאי, מנהל מערכות אנטרפרייז ודטה סנטר בפוג'יטסו ישראל

"הנתונים הינם ליבת העסקים של הארגון ולכן מקרה של אובדן נתונים משפיע רבות על הארגון ועשוי לגרום לנזקים כספיים ותדמיתיים חמורים לחברה",  כך אומר דיוויד אזולאי, מנהל מערכות אנטרפרייז ודטה סנטר בפוג'יטסו (Fujitsu) ישראל, בראיון לאנשים ומחשבים.

האם נושא האחסון והגיבוי מקבל תשומת לב מספיקה בארגונים?
"כיוון שהוא לב המערכת של כל ארגון, האחסון מקבל תשומת לב רבה ברוב הארגונים. יחד עם זאת, משנה לשנה עקב ריבוי המידע ודרישת הביצועים מצד האפליקציות הארגוניות, הארגונים ניצבים בפני אתגרים לא פשוטים".

"במקביל, עקרונות הגיבוי הקונבנציונליים ומערכות האחסון המסורתיות כבר לא נותנות מענה לאתגרים החדשים ויש צורך בפתרונות ייחודיים, שיתנו מענה לצורך של המנמ"רים לטפל בהיבטי האחסון והגיבוי בראייה עתידית".

מה ההמלצות שלך לארגונים לגבי מערכות האחסון והגיבוי שלהם?
"ראשית, אנחנו ממליצים לארגונים להתייחס לנושאי הגיבוי והאחסון בכובד ראש ולהבין שהם קריטיים. יחד עם זאת, לכל ארגון יש צרכים משלו ובהתאם כך גם ההמלצות שלנו משתנות. אולם, באופן כללי, העולם צועד בתחום האחסון לטכנולוגית פלאש בגלל דרישות הביצועים ורק מערכות פלאש יכולות לספק את הנדרש".

"במערכות כאלה פותחו יכולות מניעת כפילות מידע וצמצום נפחים, בשביל לחסוך נפח דיסק ומבלי לגרוע מדרישות הביצועים. כך, ניתן להציג ROI עסקי, ביחס למערכות אחסון מסורתיות. בתחום הגיבוי אנחנו ממליצים לכל הלקוחות לעבור לטכנולוגית גיבוי לדיסק, שמאפשרת גיבוי מהיר, מניעת כפילות מידע וצמצום נפחים וגם יכולות שכפול המידע לאתר שני".

מה החידושים העכשוויים בתחום האחסון והגיבוי? מה יש לפוג'יטסו להציע בתחום?
"בתחום האחסון, לתשתית וירטואלית אחודה יתרונות אדירים, ביניהם – חסכון במשאבי המחשוב בסדרי גודל של עד 40%, שימור השקעות עבר בכך שניתן לאחד את רכיבי האחסון הישנים למאגר גמיש. כאשר הופכים את המערך לווירטואלי אפשר ל"ערבב" מערכות ועדיין לנהל הכל ממסך אחד קל ופשוט לביצוע".

"כן, מערכת אחסון וירטואלית מאפשרת גמישות בשיוך נפחי אחסון מהירים במקומות הדרושים ובמקומות בהם אין צורך, ובכך מאפשרת להשתמש ברכיבים זולים יותר".

"גם בנושא התאוששות מאסון ותחזוקה למערכות וירטואליות יתרונות בפשטות ותחזוקה ב-Down Time מינימלי. בתחום זה, הטכנולוגיה של פוג'יטסו מאפשרת להשתמש במערכי האחסון הקיימים ולשלבם בתוך התכנון של המערכת הוירטואלית כדי לחסוך בעלויות. אנו מסייעים ללקוחות הארגוניים לעבור לפתרונות תשתית וירטואלית ואחודה המבוססת תוכנה ושרתים על ידי שימוש בתוכנה SDS (ר"ת Software Defined Storage)".

"היתרון שלנו כיצרן המערכת האחודה הזו, נעוץ בעובדה שהמערכת תוכננה על ידי מהנדסי החברה, עברה סרטיפיקציה מלאה ומאפשרת עבודה חלקה והתאמה של מערכות התוכנה והחומרה וכן התמיכה 'האחודה' שאנחנו נותנים לכל המרכיבים בחשיבה מערכתית. אנחנו הלכה למעשה One stop shop גם בתחום התמיכה והתחזוקה".

"גם האחסון ברכיבי פלאש (Flash) תופס תאוצה עקב ירידת המחיר של רכיבי הפלאש, עלייה אדירה בביצועים ובאמינות וארגונים רבים רוכשים אחסון פלאש לטובת פתרון VDI ובסיסי נתונים גדולים שדורשים ביצועים רבים".

"בתחום הגיבוי, זה זמן רב שעולם הגיבוי צועד לפתרונות גיבוי לדיסק. טכנולוגיה זו מציגה מספר יתרונות ברורים, כגון שיפור המהירות והאמינות של מערכות הגיבוי, ובין היתר שיפור דרמטי של מהירות ואיכות שחזור הנתונים".

"המעבר לטכנולוגית גיבוי לדיסק מציגה יכולת של צמצום נפחים (דה-דופליקציה) וחסכון רב בנפח הדרוש לשמירה על הגיבויים. יותר ויותר אנו רואים בסביבת הגיבויים מדיניות היררכית עם הגדרות שונות (SLA) ליישומים עסקיים שונים. גיבוי לדיסק משתלב בכל מדיניות הגיבוי ומתאים לכל ארגון. ניתן לשלב בין הטכנולוגיות של גיבוי לדיסק וטכנולוגיה המסורתית של גיבוי לקלטות. למשל, לקוחות הנדרשים לשמור יותר מעותק אחד".

מה יהיה בעתיד? לאן הולך התחום?
"התחום הולך למערכות מבוססות תוכנה על גבי תשתית מחשוב Commodity Hardware, שרתים ודיסקים SAS ו-SSD, עם יכולות חיבור Hybrid לעננים שונים. כמו כן, תחום הגיבוי באתר הלקוח יהיה מבוסס גיבוי לדיסק עם נפחי גיבוי לחודשיים שלושה, וחיבור Hybrid לאחסון S3 בענן לגיבוי היסטוריית גיבויים".

"כאמור, הנתונים הינם ליבת העסקים של הארגון ולכן מקרה של אובדן נתונים משפיע רבות על הארגון ועשוי לגרום לנזקים כספיים ותדמיתיים חמורים לחברה. ולכן, ארגונים רבים אכן משקיעים בפתרונות גיבוי ואחסון אולם, לעיתים קרובות פתרון שנרכש לפני שנה שנתיים לא תמיד ייתן את המענה לצרכי הארגון העכשוויים, ולכן יש להשקיע בפתרון שיתעדכן כל הזמן, בהתאם לצרכים המשתנים של הארגון, ויגן עליו מפני כשלים ומקרי אסון".

בא לבקר במאורת הנמר: חמי פקר, מוטורולה סולושנס

חמי פקר, מנהל מרכז החדשנות של מוטורולה סולושנס (Motorola Solutions) בישראל, הגיע באחרונה לביקור במאורת הנמר. הביקור שלו אפשר לי לשאול אותו מספר שאלות ולדעת טוב יותר על מוטורולה, המרכז החדש שלה ופתרונות שקשורים בערים החכמות ובביטחון הציבור.

פקר סיפר לי שהמרכז בישראל הוא השני בעולם והראשון מחוץ לגבולות ארצות הברית. ראוי לציין שפקר מביא עימו ניסיון עשיר בתחום טכנולוגיות הגנת הציבור והסייבר במגזרים שונים. בתפקידו הקודם שימש כמנהל תוכניות הסייבר של לוקהיד מרטין (Lockheed Martin) בישראל ולפני כן כראש מנהלת הסייבר במשרד ראש הממשלה וכראש חטיבת הטכנולוגיה במועצה לביטחון לאומי ובמטה ללוחמה בטרור. לאורך שנותיו בשירות המדינה עסק פקר בין השאר בלוחמת מידע ובפיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות ללוחמה בטרור.

מהי מוטורולה?
"מוטורולה, חברה עם היסטוריה מפוארת של כמעט 90 שנות חדשנות – למשל, היא זו שאחראית לייצור מכשיר הרדיו הראשון והטלפון הסלולרי הראשון – עברה ועוברת שינויים בעשור האחרון, כדי להתאים את עצמה לעידן הנוכחי. ב-2011 היא נפרדה מחטיבת הטלפונים הסלולריים, שינתה את שמה למוטורולה סולושנס וחזרה להתמקד בביטחון הציבור.

ב-2015 השקיעה מוטורולה העולמית 620 מיליון דולר, יותר מ-10% מהרווח השנתי שלה, בפיתוח, ובאחרונה השלימה את הרכישה של Airwave – ספקית התקשורת של גופי החירום בבריטניה, שמשרתת כ-300 אלף מנויים".

מה עושה כיום מוטורולה בישראל?
"התחום שבו היא מתמקדת נקרא Smart Public Safety. הוא כולל מספר קטגוריות: פתרונות תקשורת מתקדמים מבוססי נתונים – למשל סמארטפונים מוקשחים לרשת LTE; פתרונות לבישים – מצלמות, וכן משקפי מציאות רבודה ומציאות מדומה; מוצרי אינטרנט של הדברים לערים חכמות, מתקנים ותשתיות, ובכלל זה ניתוח Big Data שמגיע מהשטח, להפקת תובנות שיסייעו לייעל את תפקודן של הרשויות".

"בעבר", אמר פקר, "מי שהובילו את השינויים הטכנולוגיים הגדולים היו ממשלות, צבאות וארגונים מסחריים גדולים. בעידן הנוכחי, ההובלה הטכנולוגית עברה ליישומים צרכניים. החוכמה בחברות שפונות ללקוחות ממשלתיים וארגוניים היא לקחת את הטכנולוגיות, לפתח ולהתאים אותן לצרכי לקוחותיהן".

לדבריו, "אנחנו לוקחים טכנולוגיות בתחום התקשורת, מחשוב לביש ואפילו מציאות מדומה, ומפתחים יישומים שיסייע לגופים העוסקים בביטחון הציבור".

"אנחנו מסייעים לגופי ביטחון הציבור לעבור ממצב שבו הם מגיבים לתרחישים למצב שבו הם יכולים לחזות את התרחשותם ואף למנוע אותם", ציין פקר. "הלקוחות שלנו יכולים לשלב מידע קריטי שמגיע ממספר מקורות – מכשירי LTE, מצלמות לבישות, רשתות חברתיות, חדשות ומאגרי מידע – ולנתח, למשל, מגמות פשיעה לטובת חיזוי הפשע הבא. שימוש נכון באנליטיקה יכול לסייע בחיזוי 30%-40% ממקרי הפשע של המחר. אנחנו הופכים להיות ה-'App Store' של הפתרונות לביטחון הציבורי החכם".

מהי מטרתו של מרכז החדשנות?
"מרכז החדשנות שלנו, בשונה ממרכזים אחרים שהוקמו באחרונה, מסתכל קדימה לא לשנתיים-שלוש, אלא ליותר. תיכננו אותו כמנוע לצמיחה עתידית של החברה, שיעסוק בבינה מלאכותית, אנליטיקה וטכנולוגיות עתיד, שיסייעו לנו להמשיך ולבלוט בתחומים שלנו. אנחנו מגייסים ומחפשים אנשי אקדמיה מנוסים ומהנדסים בתחומי לימודי המכונה, הלמידה העמוקה והסייבר המתקדם".

באו לבקר במאורת הנמר: דרור פרל, רוב סמית ומתיו גולבי-קריק, יבמ

לפני ימים אחדים באו לבקר במאורת הנמר דרור פרל, מנהל קבוצת הענן של יבמ (IBM) ישראל, שהביא עימו שני מומחים מיבמ העולמית בתחום הבלוקצ'יין, שחם בעיקר במגזר הפיננסי. שני המומחים הם רוב סמית, מנהל תוכנית ומעבדות בלוקצ'יין ביחידת הענן העולמית של יבמ, ומתיו גולבי-קריק, מאפשר של הטכנולוגיה במשרד מנהל הטכנולוגיות הראשי של הענק הכחול באירופה.

שלושתם סיפרו לי כיצד יבמ מקדמת יישומי בלוקצ'יין בעסקים ומציעה שירותי ענן, ייעוץ, פרויקטים ותרומת קוד.

לדבריהם, יבמ זיהתה זה מכבר את הפוטנציאל הגלום בשימוש בטכנולוגיות בלוקצ'יין בעסקים. כך, הפכה החברה לשותפה מרכזית בפרוייקט קוד המקור הפתוח של Hyperledger Fabric v1.0, המנוהל על ידי התאגדות הלינוקס (Linux). עד היום היא תרמה לפרויקט כ-40 אלף שורות קוד שנכתבו על ידי אנשיה ומשולבות בסביבת קוד המקור הפתוח הזאת.

במרכז סל שירותי הבלוקצ'יין של יבמ עומד שירות ענן ברמת אבטחה גבוהה להצפנה ואימות נתונים באמצעות טכנולוגיה זו, שמיועד לתעשיית השירותים הפיננסיים, מערכות ממשלתיות ושירותי בריאות.

במקביל, ועל מנת להאיץ את תהליך האימוץ של הטכנולוגיה הזאת, מציעה יבמ את פתרונות הבלוקצ'יין שלה גם בסביבת ענן הפיתוח Bluemix, גם בגרסת התנסות – ללא התחייבות וללא תשלום. החברה אף מקדמת את השימוש בבלוקצ'יין באמצעות סדנאות Blockchain Garage, שמאפשרות למפתחים לבחון שימושים אפשריים בטכנולוגיה ובכלים הייחודיים שלה לסביבה הזאת.

הם אמרו בפגישה שההבטחה הצפונה בטכנולוגיית בלוקצ'יין מאפשרת ללא מעט ארגונים, שהקדימו להתנסות ולהשתמש בה, להציג את האפשרויות שהטכנולוגיה הזו פותחת לגבור על חסמים בפעילות העסקית.

בלוקצ'יין – סיפורי משתמשים

רשימת המשתמשים העולמית בשירותי בלוקצ'יין ובכלים אותם מציעה יבמ בתחום רחבה במיוחד – וצומחת במהירות. כך, חברת הקמעונות האמריקנית Overstock קיבלה אישור פדרלי להשתמש בבלוקצ'יין לצורך הנפקת אגרות חוב והסדרת המסחר בהן. ממשלת אסטוניה מאפשרת באמצעות הטכנולוגיה הזו לאזרחים לאמת את הנתונים הנוגעים להם במאגרי המידע הממשלתיים ולהבטיח שלא ניתן יהיה לחבל ולשנות אותם.

יבמ פיתחה יישום אחר של בלוקצ'יין עבור השלוחה הסינית של ענקית הקמעונות וולמארט (WallMart), בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת צינגוואה בבייג'ינג. מערכת מבוססת בלוקצ'יין משמשת שם למעקב אחר תנועות הסחר בחזירים, תוך ניהול "יומן הפצה" של בשר חזיר, שמבוסס על טכנולוגיית יומן רישום הפעולות של בלוקצ'יין. המערכת הזאת מאפשרת לזהות ולבלום התפרצות מחלות והרעלות מזון. בכל מקרה שבו מתגלה בשר חשוד, ניתן לעקוב ולשחזר את מקורו ונתיבי המשלוח והעיבוד שלו, כמו גם לקוחות שרכשו מוצרים מאותו מקור או מוצרים שהועברו באותו המשלוח.

חשוב להדגיש, אמרו השלושה, שפעילות יבמ בתחום הבלוקצ'יין לא מוגבלת רק לגופים גדולים, דוגמת בנקים. גם סטארט-אפים, יצרני תוכנה ומשלבי מערכות משקיעים כיום בבלוקצ'יין ומאמצים את סביבת ה-Hyperledger, לאחר שבחנו מגוון רחב של פלטפורמות אחרות. חברות רבות – בישראל ובחו"ל – ממנפות את סביבת הבלוקצ'יין בענן של יבמ, על מנת להציע פתרונות תחרותיים שהן מפתחות.

לסיום, פרל, סמית וגולבי-קירק הדגישו שגם יבמ עצמה משתמש בבלוקצ'יין, במסגרת עסקי חטיבת המימון שלה, שמסדירה תשלומים ואשראי ל-4,000 ספקים ושותפים של החברה, ומטפלת מדי שנה ב- 2.9 מיליון חשבוניות. השימוש בטכנולוגיה הזאת מאפשר לקצר את משך הטיפול בתשלום מ-40 ימים שנדרשו לצורך כך בעבר ל-10 ימים בלבד כיום. כך, השתחררו כ-100 מיליון דולר של הון זמין, שהיה כבול עד כה כבטחונות בתהליכי הסדרת התשלומים.

בא לבקר במאורת הנמר: אופיר שפיגל, מנכ"ל אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל

באחרונה הגיע לבקר במאורת הנמר אופיר שפיגל, מנכ"ל אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל.

שפיגל (43) הוא בעל תארים ראשון ושני מאוניברסיטת חיפה. מלבד היותו מנכ"ל המשרד, שעוסק בייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור, הוא מרצה באוניברסיטת חיפה ובמוסדות לימוד נוספים, ומשמש כיועץ תקשורת וכלוביסט..

הביקור שלו במאורת הנמר נערך לציון 10 שנות פעילות למשרדו, שיושב בנופים המקסימים של עמק יזרעאל, אבל מלווה לקוחות מכל רחבי הארץ.

התחום בו החל שפיגל את דרכו המקצועית הוא העולם הפוליטי, עת שימש כעוזר פרלמנטרי, יועץ תקשורת ועוד. הוא הקים לפני כעשור את משרדו וביקר בפעם הראשונה במאורת הנמר ממש עם הקמתו.

הוא סיפר לי שהוא מכיר את קבוצת אנשים ומחשבים עוד מהיותו נער – אז, כמו רבים מבני דורו, היה ממתין בהתרגשות לגיליון המודפס של העיתון, אליו צורף דיסק ועליו משחקי דמו ותוכנות שונות. מאז עבר זמן רב, המחשבים השתנו והטכנולוגיות התפתחו, אבל שנינו הסכמנו שהטבע האנושי נותר כשהיה.

משרד יחסי הציבור ששפיגל מנהל הוא יצירתי, מונה שבע עובדות קבועות ובנוסף מעסיק פרילנסרים בתחומים שונים. הוא מנוהל לפי תפיסת עולמו של שפיגל, שעיקרה הוא לייצר נראות חיובית ובולטות תקשורתית בקרב קהלי היעד של לקוחותיו. הוא וצוותו המסור מציעים ללקוחות שלושה סוגי שירותים בתחום: קשרי עיתונות, שירותי ניו-מדיה ולובי פוליטי.

שפיגל סיפר על האתגרים של עבודה מהצפון והפתרון להם. "זה פשוט לעבוד קצת יותר קשה", אמר. דיברנו גם על התקשורת בצפון ועל ההתמודדות בענף שמתחדש כל הזמן. בהמשך שוחחנו על הצורך בקידום עולם הטכנולוגיה בכל רחבי המדינה וסיפרתי לו על הכנסים שערכה קבוצת אנשים ומחשבים באחרונה בעכו ובחיפה, כמו גם על כנסים נוספים שהיא תקיים בצפון בזמן הקרוב.

סיפרתי לשפיגל שקבוצת אנשים ומחשבים מתחילה באנשים ורק אחר כך מחשבים, כי הטכנולוגיה שנייה בחשיבותה לגורם האנושי. סיכמנו שהכול מתחיל ונגמר באנשים והבעתי תקווה שלא יחלוף עשור שלם נוסף עד לפגישתנו הבאה.

באו לבקר במאורת הנמר: אדר איל ותומר אלבקוש, איקסיה

איקסיה (Ixia) חוגגת בימים אלה חמש שנות פעילות של הסניף בישראל ולכבוד המאורע הגיעו לפני ימים אחדים למאורת הנמר אדר איל, מנהל פעילות החברה לאזור מזרח EMEA, ותומר אבלקוש, מנהל שותפים עסקיים אזורי שלה.

השניים סיפרו לי שאיקסיה מביאה עמה יותר מ-20 שנות חדשנות ופעילות מקיפה בעולמות הבדיקות, נראות הרשת (Visibility) ואבטחת מידע.

"איקסיה, שמונה כ-1,800 עובדים ברחבי העולם, היא הספק היחיד עם סל הפתרונות המלא בתחומים בהם היא עוסקת ומספקת, בין היתר, תמיכה ושירות מקומיים ללקוחותיה ולשותפיה העסקיים, על ידי מהנדסים דוברי עברית שיושבים בישראל", אמר איל.

ארגונים וממשלות, ספקיות שירותים ויצרני ציוד תקשורת ברחבי העולם מסתמכים על פתרונות של איקסיה לאימות התכנונים שלהם, מקסום הביצועים, אבטחה והגנת רשתות. איקסיה מציעה לחברות סביבות בטוחות בהן הן יכולות לפתח, להתפרס ולפעול.

"חברות פונות לאיקסיה לאימות המוצרים שלהן שמוכנים להשקה בעולם המקושר. כאשר המוצרים מוכנים להטמעה, החברות סומכות עליה שתבדוק את אמינות הרשת ובטיחות התשתית שלהן. כשהמוצרים כבר נמצאים בפעולה, הן סומכות עליה שתנטר את ביצועי הרשת שלהן כדי לאפשר את הרחבת התשתית הקיימת ללא הפרעות", הוסיף.

איל ציין כי "אנחנו ממשיכים לצרף לקוחות בישראל בקצב משביע רצון. איקסיה בולטת בשוק העולמי וכ- 77 מתוך 100 החברות בפורצ'ן 100 (Fortune 100), כמו גם 47 מתוך 50 ספקיות התקשורת הבולטות וכל 15 יצרני ציוד התקשורת הגלובליים הבולטים משתמשים במוצרי החברה. המומחיות והניסיון המקיף שלנו בתחום הבדיקות מסייעים לנו להציע ללקוחותנו פתרון כולל ומקיף".

אלבקוש אמר ש-"יחד עם שותפינו העסקיים, אנחנו משרתים מאות לקוחות מהמגזרים השונים במשק, ביניהם צבא וביטחון, פיננסים ובנקאות, תעשייה ומסחר, מוניציפלי, ממשלתי ואקדמי".

באה לבקר במאורת הנמר: דניאל שרעבי, RishonTech

באחרונה באה לבקר במאורת הנמר דניאל שרעבי – בת 27, יזמית ומתמחה בשיווק, מכירות וניהול קהילות. היא בעלת תואר ראשון בכלכלה מהמכללה למנהל וסטודנטית לתואר שני באוניברסיטת תל אביב, בתוכנית לטכנולוגיה, יזמות וחדשנות.

שרעבי היא תושבת ראשון לציון, מנהלת שיווק ומכירות גלובלית בחברת ייעוץ, שהגיעה לתחום היזמות לאחר שהקימה סטארט-אפ בתחום האופנה – מיזם שנועד לשפר את חוויית הקנייה לנשים שקונות אופנה ברשת.

"עברתי שנתיים מלאות בהרפתקאות", היא סיפרה לי. "להקים סטארט-אפ זה לא פשוט, אבל מאוד מספק. במשך השנתיים המאוד אינטנסיביות האלה יצרתי המון קשרים בתעשייה, הכרתי הרבה אנשים, למדתי וצמחתי, והיה נראה לי לא טבעי לסיים את הכול רק כי המיזם שלי לא צלח. ידעתי שהדרך שלי בעולם היזמות לא הסתיימה".

קהילת היי-טק – גם בראשון לציון

היא הקימה את קהילת RishonTech יחד עם תושב נוסף של העיר, רוני קום, לאחר פגישה מקרית בין השניים, שגרמה להם להבין שיש צורך בקהילת יזמות והיי-טק גם בעיר שלהם. "קום ואני נפגשנו בדרך למיט-אפ בהרצליה. ממש במקרה הצעתי לו טרמפ לאירוע ולשנינו עלתה המחשבה שזה אבסורד שבעיר הרביעית בגודלה בארץ אין קהילת יזמות והיי-טק. שנינו יזמים מאותה העיר ואף פעם לא נפגשנו או נעזרנו אחד בשני", אמרה.

משם ועד להקמת קהילת RishonTech הדרך הייתה קצרה מאוד. כיום מלווים אותם מתנדבים מהעיר, שיחד איתם מפעילים את הקהילה: אורי סער, מנהל תפעול ואירועים, וחן פלדמן, מנהל פיתוח עסקי.

לדברי שרעבי, "אנחנו רוצים לאפשר שיתופי פעולה בין בעלי רעיונות למיזמים, דיונים מקצועיים ומרחב בטוח ותומך ליזמות בעיר. בהמשך, נפעל גם בתחום החינוך, ליזמות בקרב בני הנוער בעיר. במהלך הדרך חשוב לחברי הקהילה להגיע לשכונות ולהעצים גם את האוכלוסיות הצעירות בפעילות של חינוך ליזמות במערכת החינוך בעיר".

הקהילה פועלת מזה כשנה ומונה כ-500 חברים. במסגרת פעילויותיה מתקיימים מדי חודש בראשון לציון מיט-אפים עם שמות גדולים בתעשיית ההיי-טק והיזמות בארץ, והקהילה הפיקה ותמכה בהקאתון הראשון שנערך בתיכון בעיר. שרעבי אמרה לי שיש עוד המון פעילויות, שמתוכננות להמשך הגדילה של הקהילה הצומחת.